Tetszik, mert divatos? Keress rá először a használtruha-piacon!

cikkek

Nihil novi sub sole – tartja a latin mondás. Nincs új a nap alatt – mondjuk mi is azóta folyamatosan. A divatban ez különösen így van, nem véletlen, ha úgy érzed, pont az a divatos 2020-ban, ami tinikorodban is az volt. Éppen emiatt arra biztatlak, mielőtt új ruhát vennél, először nézz körül a használtruha-piacon. Biztosan találsz valami hasonlót.

Gyors divatból ultragyors divat lett

Bevallom, egy ideje csak fél szemmel követem a divatot, elfáradtam a folyamatosan változó trendekben. Illetve abban, hogy a világ vezető márkái azt sugallják, csak akkor vagyok trendi, szexi, divatos, ha úgy nézek ki, mint ahogyan a modelljeiket felöltöztették. Szó szerint láttam, ahogyan átalakul és felgyorsul a divatipar. Újságíróként dolgoztam több olyan magazinnál, amelyek a nőknek készültek. Rengeteget írtam a must have darabokról, kötelező színekről, a szezon újdonságairól.

A karrierem kezdetén, lassan 15 éve még voltak jól elkülöníthető szezonok – tavaszi–nyári és őszi–téli. Ezek az évek során szinte teljesen megszűntek. A jól elkülöníthető trendek helyét átvették a hónapról hónapra változó makrotrendek, folyamatosak lettek az újdonságok, megjelentek a szezon eleji, közepi és végi leárazások. Év elején már tavaszi kollekciót lehetett kapni, a legnagyobb kánikulában már az őszire készültünk.

Amikor 2016-ban a fenntartható divattal és a tudatos ruhavásárlással kezdtem foglalkozni, összeállt a kép. A túlpörgetett divatipar a világ egyik legkörnyezetszennyezőbb iparágává vált, olyan túltermelés zajlik, amely nehezen fogható fel ép ésszel. Több adatot is megemlítettem Az 5 legnagyobb tévhit a használt ruhák vásárlásával kapcsolatban című korábbi cikkemben. A gyors divat után eljött az ultragyors divat kora is.

 

Sosem viselt darabok másodkézből

Nem véletlenül tettem le a voksomat a second hand darabok vásárlása mellett is – természetesen folyamatosan figyelve a hazai alkotók és márkák kínálatát. Az elmúlt években két dolgot figyeltem meg:

  1. Olyan gyorsan pörög a divat, hogy villámgyorsan megtalálni a divatos darabokat a használtruha-piacon is. Többször tapasztaltam, hogy amit egy fast fashion üzlet kirakatában láttam néhány hete, egy second hand lelőhelyen jön velem szembe. Arról nem is beszélve, hogy az online vásárlás miatt sokan nem pont azt kapják, amire gondoltak, így teljesen új, sosem viselt darabok kerülnek a second hand darabok közé. (Ha szeretnéd elkerülni az online használtruha-vásárlásból adódó hibalehetőségeket, olvasd el ezt a korábbi cikkemet.)
  2. A másik, hogy újra divatosak a ‘70-es, ‘80-as, ‘90-es évek darabjai, amelyeket egyelőre nem nehéz beszerezni. Én például rajongok a vintage farmernadrágokért, mert azokban még volt anyag. Sajnos, már látom, hogy a kedvenc mom jeans fazonomat (Diana hercegné viselt sokszor ilyet a ‘80-as években) lassan leváltja a trapézfazon, amelyhez szerintem nehezebb lesz hozzájutni, de addig igyekszem élvezni ezt a retrótrendet.

 

Nem a mi, hanem a hogyan a divat

Ha össze kellene foglalni, milyen a 2020-as divat, akkor azt kellene írnom, hogy nagyjából minden divat, de mégsem az. Nem is feltétlenül az adott ruhadarabokat kellene megneveznem, mint a ‘60-as évek elején a miniszoknyát vagy a 2000-es évek hajnalán a csípőnadrágot. A 2020-as év divatja inkább arról szól, hogy az adott ruhadarabokat hogyan kombináljuk egymással. Inkább ebből lehet leszűrni, hogy valaki követi a trendeket, vagy sem.

Hogy ezt bizonyítsam, a brit Vogue egyik cikkét vettem alapul. A legendás divatmagazin szerint a 2020-as őszi–téli szezon legmenőbb trendjei közé tartozik

  • a puffos ujj,
  • az aranyszín,
  • a minél nagyobb, kötött vagy retróhatású kardigán, mint amilyen ez, ez vagy ez is,
  • a kockás,
  • az 1999-ben bemutatott Mátrix című film divatját idéző hosszú női bőrkabát, mint amilyen ez is,
  • a piros szín,
  • a blézer, ami kicsit olyan, mintha a férfiaktól kértük volna kölcsön, mint például ez, ez és ez.

A felsorolt trendek majd’ mindegyikére találtam alternatívát a Vaterán, de nem mindegy, mit mivel kombinálok.

 

Kreativitással a felgyorsult divatipar ellen

Én például imádom a vintage darabokat, de eszem ágában sincs tetőtől talpig vintage ruhába bújni, mert nem tudom olyan magabiztosan viselni, hogy ne tűnjek benne idejétmúltnak. Másrészt szerintem nagyon izgalmas keverni a különböző korokból származó darabokat úgy, hogy a végeredmény egyedi legyen.

Az inspirációt számomra elsősorban a sorozatok és a Pinterest jelenti. A sorozatokban általában felfigyelek egy izgalmasabb összeállításra – és elképzelem, hogy tudnám megvalósítani a meglévő darabjaimmal. Ebből a szempontból nagy kedvencem volt a Mrs. America vagy a Sex Education sorozat, egészen elképesztő szetteket állítottak össze a stylistok. A Pinterestet azért szeretem, mert rengeteg ötletre bukkanni. Sokszor csinálom azt, hogy rákeresek egy meglévő ruhadarabra, például egy sötétkék garbóra, és megnézem, hogyan viselik mások – leginkább divatbloggerek, vagy rákeresek utcaidivat-blogokra. Minél többet nézem ilyen szemmel is a világot, annál több inspirációt nyerek, és annál kreatívabban viselem a second hand ruháimat.

Az élet túl rövid ahhoz, hogy unalmasan öltözzünk, nem igaz? Az elmúlt években megtapasztaltam, hogy a stílushoz nyitottságra, bátorságra, magabiztosságra és kreativitásra van szükség, nem pedig a legeslegújabb ruhadarabokra.

További érdekes cikkeimet a témában itt olvashatjátok: Holy Duck blogposztok a Zöld Vaterán

Vélemény, hozzászólás?